معروف ترين موش هاي سينمايي


 






 
ما در زندگي روزمره خيلي موش نمي بينيم؛ يعني اصلاً موش از آن حيواناتي نيست که دايم جلو چشم باشد، اما سر و کله ي موش ها خيلي وقت است که در کارتون ها پيدا شده است. از همان ابتدا که «والت ديسني» شروع به کار و ميکي موس را به همه ي بچه ها معرفي کرد تا نشان بدهد اين موجود کوچولويي که به کثيفي و ترسناکي معروف است، خيلي هم بامزه و ماماني است!
بعد از آن بود که موش عضو ثابت کارتون هاي ديسني و باقي کمپاني ها شد و تا ايران آمد. از موش هاي بازيگوش سيندرلا بگيريد تا گونزالس، موش مکزيکي که ما کمتر آن را در تلويزيون ديده ايم، اما اين وسط بعضي از موش ها معروف تر از بقيه هستند و بدجوري خودشان را به سينما گره زده اند که در اين مقاله با آن ها آشنا مي شويد.

ميکي
 

هجده نوامبر سال 1928 شخصيت کوچک و مشهوري به جهانيان معرفي شد که الان شناخته شده ترين حيوان کارتوني تاريخ است و شرکت ديسني آن را به عنوان نماد خودش معرفي مي کند، «ميکي موس»!
آن موقع والت ديسني تازه اين موش کوچک و بامزه را طراحي کرده و خودش مطمئن بود که به زودي «ميکي» به همراه دوستش «ميني» تمام دنيا را مي گيرند.
در اين جا ما ده حقيقت جالب در مورد اين شخصيت کوچک را آورده ايم که شما نمي دانستيد!
1- «ميکي موس» اسم اصلي اين موش کوچک نبود! والت ديسني زماني که با همسرش ليليان در يک قطار بود، اين شخصيت کارتوني را طراحي کرد. او به همسرش گفت که اين موش را «Mortimer Mouse» صدا مي زند، اما ليليان اين اسم را دوست نداشت، پس والت ديسني اسم را به ميکي موس تغيير داد!
2- خود والت ديسني به جاي ميکي موس اصلي حرف مي زد.
3- براي ساخت دو فيلم او ميکي موس 2500 دلار هزينه شد.
4- در سال 1929 اولين محصول ميکي موس به فروشگاه ها معرفي شد، آن هم يک لوح بچه مدرسه يي با تصوير ميکي موس بود.
5- اولين ساعت مچي ميکي موس سال 1933 ساخته شد. ساعت هاي مچي ميکي موس هنوز هم فروخته مي شوند.
6- اولين کارتون رنگي ميکي موس «گروه کنسرت» نام داشت و سال 1935 نمايش داده شد.
7- در سال 1935، روز شکرگزاري «Macy»، يک ميکي موس پيشروي مراسم رژه بود.
8- در سال 1944، وقتي که ارتش متفقين به اروپا حمله کرد، اسم رمز «ميکي موس» بود.
9- والت ديسني گفت ميکي موس و ميني موس در «زندگي خصوصي» ازدواج کرده اند، اگر چه موش ها روي صحنه در اصل هيچ گاه ازدواج نکردند.
10- ميکي موس هنوز هم يک عنصر اصلي در دنياي ديسني است، اگر وقتي در حال بازديد از دنياي ديسني هستيد با دقت تماشا کنيد، گوش هاي پنهان موش را در سرتاسر پارک مي بينيد.

جري
 

بي ترديد «تام و جري» معروف ترين کارتوني است که ساخته شده و هنوز هم بيننده و طرفدار دارد. سازندگان آن ها حتي از ظريف ترين جزييات هم نگذشتند و همين باعث شد که با وجود رقبايي مثل والت ديسني، هفت بار اسکار را به جيب بزنند. جري را زوج معروف «هانا باربارا» خلق کردند. يک موش باهوش که بزرگ ترين مشکلش تام بود، يعني همان گربه يي که با وجود زور زيادش دايم از جري شکست مي خورد. تام و جري اولين بار سال 1940 ساخته شد و تا سال 1985 دقيقاً 108 قسمت از اين مجموعه ساخته شد. بعدها که هانا و باربارا از کمپاني «مترو گلدن ماير» جدا شدند، تام و جري باز هم ساخته شد، اما هيچ وقت محبوبيت سري اول را پيدا نکرد. سال 1945 جري به تنهايي چند دقيقه در فسلم «لنگرها را بکشيد» بازي کرد. سال هاي 1992 و 2001 هم دو فيلم بلند سينمايي از تام و جري ساخته شد که باز به پاي تام وجري هانا و باربارا نرسيد.

استورات
 

«استورات» به اندازه ي بقيه موش ها در ايران معروف نشد، اما جزو موش هاي مهم تاريخ سينماست، يک موش سفيد که درست مثل آدم ها لباس مي پوشد. قصه ي استورات را سال 1945، « اي. بي وايت» نوشت. داستان درباره ي خانواده يي است که بچه ي دوم آن ها موش است. موش بودن فرزند خانواده، هم خوب است و هم بد و داستان درباره ي اين خوبي ها و بدي ها حرف مي زند. از روي داستان پر طرفدار «استورات ليتل» سه فيلم ساخته شده که البته دقيقا منطبق بر داستان نيستند. استوارت بين آدم ها زندگي مي کند و با آن ها حرف مي زند.مشکل فقط کوچکي اوست، درست مثل بند انگشتي در قصه هاي خودمان!

راتاتويي
 

«راتاتويي» فوق العاده است. هم خودش و هم داستانش، يک موش عاشق آشپزي در پاريس اصلاً سوژه يي نيست که بشود به راحتي از کنار آن عبور کرد. «رمي» خانواده اش را در فاضلاب گم مي کند و اتفاقي پايش به آشپزخانه ي يک رستوران باز مي شود. والت ديسني با ساخت «راتاتويي» ثابت کرد که هنوز حرف اول انيميشن را در دنيا مي زند. داستان به همراه فضاسازي هاي عالي تصويري همراه شده تا رمي و آشپزخانه اش، هم با يک فروش 620 ميليون دلاري گليشه ها را درو کنند و هم اسکار سال 2007 را بگيرند.

مدرسه موش ها
 

در ايران هم موش ها جزو محبوب ترين شخصيت ها هستند. سال 1360 بود که مرضيه برومند به فکر استفاده از موش ها براي تشويق بچه ها به مدرسه رفتن افتاد. در سري اول فقط يازده قسمت از مدرسه ي موش ها ساخته شد، ولي آن قدر از آن استقبال شد که پخشش تا سال 1363 ادامه پيدا کرد. فيلم سينمايي «شهر موش ها» هم همان سال ساخته شد و سال 1364 با فروش يک ميليون و دويست هزار تومان، رکوردي به دست آورد که تا سال ها بي سابقه بود.
منبع: 7 روز زندگي شماره 115